Skip to content Skip to footer

Szkolenia branżowe nauczycieli VI–IX 2021

Staże nauczycieli ZSP Somoninie we Włoszech oraz na Malcie w ramach projektu „Nowoczesny pracownik w Europie” nr projektu 2019-1-PL01-KA116-062863

W okresie między czerwcem a wrześniem 2021r. ośmioro nauczycieli przedmiotów zawodowych Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Somoninie uczestniczyło w tygodniowych szkoleniach branżowych we Włoszech lub na Malcie, w ramach projektu „Nowoczesny pracownik w Europie” programu Erasmus+. Staże realizowały następujące osoby:

  • Agnieszka Głodowska, Katarzyna Knie – Włochy, Palermo, Hotel Posta (13.- 20.06.2021),
  • Martyna Grzędzicka, Remigiusz Kąkol – Włochy, Palermo, Hotel Posta (04.-11.07.2021),
  • Alicja Drzewiecka – Włochy, Palermo, Hotel Posta (19.-26.07.2021),
  • Aneta Szeląg – Malta, Luqa, Tomasina Cat Sanctuary (08.-15.08.2021),
  • Wioletta Byczkowska – Malta, San Ġwann, Hotel Urban Valley Resort&Spa (08.-15.08.2021),
  • Beata Kramp – Malta, St Julian’s, Hotel Allegro (01.-08.09.2021).

Uczestnicy staży odbywali staż w różnych działach. Alicja Drzewiecka realizowała staż w restauracji hotelowej, Aneta Szeląg w schronisku kotów, zaś pozostali nauczyciele w recepcji w hotelu.

W trakcie staży uczestnicy szkolili umiejętności komunikacji w języku angielskim oraz doskonalili umiejętności zawodowe, społeczne i osobiste.

Alicja Drzewiecka brała udział w przyrządzaniu potraw z uwzględnieniem specyfiki regionalnej i narodowej. Poznała ogóle zasady sporządzania potraw, deserów (panna cotta, tiramisu, cannolo), wyposażenie zakładu gastronomicznego w urządzenia i sprzęt, typowe potrawy włoskie i ich składniki. Poszerzyła wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie technik i metod sporządzania potraw, ich dekorowania i wydawania, sporządzania ciasta drożdżowego, pierogowego, makaronowego (ravioli, gnocchi, tagliatelle, spaghetti, casarecce, pizza), obróbki wstępnej i cieplnej ryb oraz owoców morza. Nauczycielka obserwowała pracę pracowników hotelu, restauracji i uczniów.

Aneta Szelag poznała zasady m.in.: pracy ze zwierzętami, przygotowywania posiłków dla zwierząt, opieki nad zwierzętami, karmienia zwierząt, utrzymywania zwierząt chorych, udzielania pierwszej pomocy zwierzętom, zakładania opatrunków i lekarstw zwierzętom, pobierania próbek do badań laboratoryjnych, wykonywania poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych u zwierząt, odrobaczania zwierząt. Obserwowała i brała współudział w: obcinaniu pazurów u kota, czyszczeniu uszu kotom, pobieraniu kału do badań na obecność pasożytów, diagnozowaniu chorób u kotów, nieprawidłowym porodzie u kotki, poskramianiu kotki, iniekcji domięśniowej, obchodzie i sprawdzaniu stanu zdrowia zwierząt, pobieraniu krwi do badań laboratoryjnych, mierzeniu temperatury ciała zwierząt. Zapoznała się z rodzajami i terminami szczepień ochronnych oraz rodzajami leków podawanych zwierzętom.

Pozostali uczestnicy obserwowali, m.in. zasady meldowania i wymeldowania, współprace z innymi obszarami hotelu oraz spełnianie indywidualnych potrzeb gości. Nauczyli się tworzyć oferty hotelu dla turystów, dowiedzieli się jak pozyskuje się gości, szczególnie w okresie pandemii COVID-19. Ponadto zapoznali się z dokumentacją hotelu, wykorzystywaną na różnych etapach obsługi gości oraz sposobami komunikacji recepcji z innymi działami hotelu. Obserwowali i wykonywali wspólnie prace z osobami odpowiedzialnymi za obsługę śniadań w restauracji w zakresie: wymiany zastawy stołowej i obrusów, uzupełniania i sprzątania bufetu śniadaniowego, obsługi ekspresu do kawy, organizowania pracy w barze, parzenia kawy i herbaty oraz serwowania ich gościom.

Poza realizacją zadań zawodowych, uczestnicy staży na Sycylii mieli okazję poznać dziedzictwo narodowe i kulturę Palermo (Palazzo dei Normanni, kościół Santa Maria dello Spasimo, Villa Bonanno, Villa Giulia, Foro Italico, Quatro Conti, katedrę, ogród botaniczny), jak również zwiedzić Monreale (Katedrę Santa Maria Nuova) oraz sanktuarium Św. Rozalii w Monte Pellegrino. Natomiast grupa z Malty poznała stolicę Malty – Vallettę. Uczestniczki udały się do pierwszej stolicy Malty – Mdiny. Zwiedziły, m.in.: Katedrę i muzeum św. Pawła w Mdinie, katakumby w Rabacie. Miały okazję popłynąć do Błękitnej Groty, na wyspę Comino do Krystalicznej oraz Błękitnej Laguny.

Pobyt w Palermo i na Malcie to świetna lekcja zawodu, nowe doświadczenia i umiejętności oraz znajomości, praca z życzliwymi i pomocnymi ludźmi – kucharzami i menadżerami restauracji, hoteli, schroniska dla zwierząt. Udział w stażu był bardzo ciekawym i bogatym doświadczeniem. Nabytą wiedzę i praktyczne umiejętności nauczyciele zamierzają wykorzystać na lekcjach z przedmiotów zawodowych, dzięki czemu przekazywana uczniom wiedza, poparta praktycznym doświadczeniem, będzie bardziej przekonująca. Zdobyte umiejętności wzbogacą zajęcia praktyczne o naukę przygotowywania włoskich potraw, jak również będą wykorzystane w przygotowaniu uczniów do konkursów i na praktyki zagraniczne, a przede wszystkim w edukacji przyszłego absolwenta do rynku pracy. Po powrocie do kraju uczestnicy będą się dzielić nabytą wiedzą oraz praktycznymi umiejętnościami z innymi nauczycielami (lekcje otwarte, warsztaty).

Alicja Drzewiecka