Skip to content Skip to footer

Sprawozdanie ze stażu we Włoszech – VII/VIII 2021

W dniach od 19.07.2021 r. do 17.08.2021 r. grupa uczniów z naszej szkoły pod opieką pani Marii Konkel brała udział w miesięcznym stażu zagranicznym, w ramach projektu Erasmus+ „Nowoczesny pracownik w Europie”. W grupie znalazły się uczennice z klasy II Ta o profilu hotelarskim: Wiktoria Furman, Wiktoria Bigus, Aneta Brylowska, Weronika Apostoł oraz uczniowie z klasy II Tb o profilu żywieniowym: Jakub Brzeski, Nikodem Pozorski. Praktyka odbywała się w dwóch hotelach oraz dwóch restauracjach w przepięknym mieście Palermo położonym na wyspie Sycylia we Włoszech. Były to: Hotel Posta (Wiktoria Bigus, Weronika Apostoł), Massimo Plaza Hotel (Wiktoria Furman), Al 59 (Nikodem Pozorski), Osteria Pizzeria Re Borbone (Jakub Brzeski, Aneta Brylowska).

Podróż rozpoczęliśmy w nocy na lotnisku w Gdańsku. Stamtąd lecieliśmy do Warszawy, a następnie do Palermo. Na miejsce dotarliśmy około godziny 10. Na lotnisku przywitała nas pani Barbara z firmy ENSO, z którą wspólnie pociągiem udaliśmy się do naszego miejsca zakwaterowania. Otrzymaliśmy do dyspozycji 4-pokojowe mieszkanie z kuchnią oraz dwiema łazienkami na ulicy via Pietro D’Aragona. Po rozpakowaniu oraz zapoznaniu z ogólnymi zasadami, pani Basia zabrała nas na wycieczkę po mieście. Oprowadziła nas oraz pokazała drogę do miejsc stażu. Następnego dnia każdy z nas udał się na pierwsze spotkanie z właścicielami oraz pracownikami hoteli i restauracji. Ciepło nas tam przywitano, oprowadzono po obiekcie oraz zaznajomiono z regulaminem, przepisami BHP oraz p.poż., organizacją pracy oraz z zakresem obowiązków poszczególnych pracowników.

Do obowiązków dziewczyn pracujących w hotelach należało, m.in.: przygotowywanie sali restauracyjnej do przyjęcia gości, witanie gości, mycie oraz polerowanie zastawy stołowej, zbieranie brudnej zastawy stołowej, sporządzanie śniadań, parzenie kawy, świadczenie usługi room service, dokonywanie procedury check-in gości, przyjmowanie zamówień na usługi dodatkowe oraz serowanie dań i napojów.

Do obowiązków Anety, pracującej w restauracji należało: serwowanie potraw i napojów do stolików gości, sporządzanie kawy, polerowanie zastawy stołowej, sporządzanie deserów, pakowanie pieczywa do torebek oraz zbieranie brudnej zastawy stołowej.

Natomiast chłopcy, pracownicy kuchni wykonywali następujące zadania: grillowanie, przygotowywanie oraz wydawanie potraw, obróbka wstępna (brudna i czysta) warzyw, mięsa i owoców morza, dekorowanie dań, mycie zastawy kuchennej oraz utrzymywanie czystości na własnym stanowisku pracy i w całej kuchni.

W ramach przygotowania kulturowego podczas stażu uczestniczyliśmy w kilku interesujących wycieczkach. Wraz z panią Barbarą odwiedziliśmy miasteczko Monreale, w którym zwiedziliśmy katedrę Santa Maria Nuova. Została ona wpisana na międzynarodową listę światowego dziedzictwa UNESCO. Znajduje się w niej ponad 6000 m2 złotej mozaiki. Odbyliśmy także wycieczkę do Cefalù. Tam zwiedziliśmy kościół, średniowieczne pralnie, a potem udaliśmy się na przepiękną plażę. W pozostałe dni, czas wolny organizowała nam nasza opiekunka ze szkoły.

Niemałą atrakcją okazała się dla nas podróż na górę Monte Pellegrino. Odwiedziliśmy tam Sanktuarium św. Rozalii – patronki miasta oraz weszliśmy na punkt widokowy, z którego mogliśmy ujrzeć przepiękną panoramę miasta i okolicy.

Obowiązkowym punktem naszych wypraw był majestatyczny gmach Katedry w Palermo, w którym zwiedziliśmy również ciekawiące nas podziemia. Nie pominęliśmy też sztandarowych punktów miasta – Piazza Pretoria ze słynną Fontanną Wstydu, Piazza Bellini – przy którym znajdują się trzy znakomite kościoły: chiesa di Santa Maria dell’Ammiraglio zwany La Martoraną, chiesa di San Cataldo oraz chiesa di Santa Caterina d’Alessandria wraz z przyległym do niego klasztorem. W ostatnim z nich udaliśmy się nawet na dach, aby podziwiać panoramę Palermo.

Niedaleko miejsc, w których odbywaliśmy staż znajduje się TeatroMassimo, który zwiedziliśmy z przewodnikiem. Teatr ma 124 lata, a pod względem powierzchni jest największym z operowych teatrów we Włoszech i trzecim w Europie, zaraz po Paryżu i Wiedniu.

W Palermo odwiedziliśmy także pobliski port i przystań jachtową. Poznaliśmy sycylijską florę, oglądając jej eksponaty w Ogrodzie Botanicznym. Odwiedziliśmy również Park Galibardiego oraz nowo otwarty Parco d’Orleans – park ornitologiczny, gdzie na żywo zobaczyć mogliśmy, m.in. flamingi.

Jeden z weekendów przeznaczyliśmy na doznania natury artystycznej – odwiedziliśmy GAM – Galerię Sztuki Współczesnej w Palermo, gdzie podziwialiśmy malarstwo i rzeźbę sycylijskich twórców okresu XIX i XX wieku. Zwiedziliśmy też Regionalną Galerie Sztuki Dawnej (Palazzo Abatellis) oraz Muzeum Palazzo Mirto – wspaniały budynek, stanowiący przykład wyposażenia arystokratycznej rezydencji z okresu XVII-XIX wieku. Niedzielne popołudnie spędziliśmy zaś na plaży w Mondello.

Ciekawym dla nas miejscem na mapie atrakcji Palermo było Muzeum Marionetek, gdzie udaliśmy się w jedno z popołudni. W niepozornym budynku w historycznej części miasta zgromadzono tysiące lalek z przedstawień i teatrów kukiełkowych całego świata. My oczywiście odnaleźliśmy również polskie akcenty – eksponaty ze sztuki Tadeusza Kantora.

Po pracy często przechadzaliśmy się dwoma najważniejszymi arteriami Palermo: Via Maqueda i Via Vittorio Emmanuele. Niedaleko miejsca naszego zakwaterowania znajdował się majestatyczny Pałac Normanów, przylegający do Piazza Indipendenza, oraz słynna brama Porta Nuova, gdzie często bywaliśmy. Podczas miesięcznego pobytu w Palermo wybraliśmy się też do kilku włoskich restauracji, aby posmakować tradycyjnych dań kuchni sycylijskiej.

Staż zagraniczny pozwolił nam rozwinąć nasze umiejętności zawodowe oraz otworzyć się na inne kultury i tradycje. Nabyliśmy mnóstwo nowych kompetencji, które z pewnością przydadzą nam się w przyszłości. Poznaliśmy wspaniałych ludzi, którzy na zawsze pozostaną w naszej pamięci. Ponadto podszkoliliśmy znajomość języka angielskiego i nauczyliśmy się kilku podstawowych słów w języku włoskim. Wspólnie przeżyliśmy niezapomniane chwile i uważamy, że była to świetna przygoda, która wiele nas nauczyła. Będziemy wspominać ten czas z uśmiechem na twarzy.