Skip to content Skip to footer

Sprawozdanie ze stażu na Malcie – VII/VIII 2021

W dniach 18.07.2021-18.08.2021r. wspólnie z koleżankami z ZSP w Somonino (Anitą Cieszyńska, Dominiką Trepczyk, Jennifer Nachtygal i Weroniką Armatowską) brałam udział na w stażu zagranicznym na Malcie, w ramach projektu ERASMUS+ „Nowoczesny pracownik w Europie”. Mieliśmy możliwość odbywać staż w dwóch maltańskich restauracjach „El Catalan” w Xghajrze (Weronika Armatowska, Jennifer Nachtygal oraz Anita Cieszyńska), oraz „BISTRO516” w Valletcie (Karolina Szodrowska i Dominika Trepczyk). Opiekunami grypy byli wymiennie pan Mateusz Jancen i pani Alicja Drzewiecka.

Nasza przygoda zaczęła się już o godzinie 17:15 na lotnisku w Gdańsku im. Lecha Wałęsy, stąd mieliśmy bezpośredni lot na Maltę. Dla niektórych był to pierwszy lot samolotem. Podczas podróży mieliśmy możliwość porozmawiać i bliżej się poznać. Po przylocie na Maltę z lotniska odebrała nas taksówka i zawiozła do malowniczej miejscowości Safi, gdzie zamieszkaliśmy.

Następnego dnia odwiedził nas pan z firmy przyjmującej FUTURE FOCUS. Podczas spotkania przedstawił nam zasady panujące na Malcie, po czym wybraliśmy się do miejsc, w których mieliśmy odbywać staże. Na miejscu zapoznaliśmy się z personelem, godzinami pracy oraz ze swoimi obowiązkami.

Weronika i Anita podczas stażu w restuaracji „El Catalan” nauczyły się prezentowania i nalewania wina, obsługi nalewaka do piwa; doskonaliły umiejętności sporządzania kawy, napojów alkoholowych i bezalkoholowych oraz profesjonalnej obsługi klienta. Głównymi obowiązkami Jennifer, która odbywała swój staż w kuchni było: sporządzanie przekąsek oraz pomoc przy przygotowaniu dań obiadowych, przygotowanie różnego rodzaju mięs do gotowania lub smażenia. Najciekawszym zadaniem było przyrządzanie i degustowanie tradycyjnych potraw maltańskich. Dominika, z którą miałam możliwość odbywać staż w lokalu „BISTRO516”, nauczyła się parzenia różnych rodzajów kaw, obsługa klienta, sprzątanie i nakrywania stołów oraz sporządzania napojów alkoholowych, takich jak np. mojito czy Pinacolada. Do moich głównych obowiązków w kuchni należały: obróbka wstępna (czysta i brudna) oraz cieplna warzyw, pomoc w przygotowaniu tradycyjnych potrawach maltańskich (lasangne, makarony oraz sałatki z łososiem i dania z królikiem), sporządzanie marynat, wykańczanie oraz dekorowanie potraw. Nauczyłam się też przygotowania potraw smażonych, grillowanych oraz pieczonych.

Pracownicy maltańskich restauracji okazali nam wiele zrozumienia i dużo nas nauczyli, m.in. punktualności, samodzielności, odpowiedzialności oraz pracy w grupie. Mimo drobnych problemów językowych, z łatwością udało nam się porozumieć i znaleźć rozwiązanie (gesty czy użycie tłumacza w telefonie). Czas w miejscach praktyk mijał nam szybko, w przyjaznej atmosferze. Ostatniego dnia odbywania praktyk wszyscy się pożegnaliśmy i każdy zrobił sobie pamiątkowe zdjęcie.

Czas wolny od pracy staraliśmy się poświęcić na zwiedzanie Malty, jej pięknej architektury oraz korzystać z wspaniałej pogody. Podczas wyjazdów odwiedziliśmy plaże: St Thomas Bay, Paradise Bay, Pretty Bay, Golden Bay, St. George’s Bay.

W stolicy Malty mogliśmy zobaczyć Zajazd Kastylijski, Republic Parlamet, fortyfikacje, budynek opery królewskiej, kościoły oraz Fontannę Trytonów. Byliśmy też na pokazie The Malta Experience, który przybliżył nam historię wyspy. Często też spacerowaliśmy malowniczymi uliczkami Valletty. Byliśmy również w Górnych Ogrodach, gdzie mieliśmy możliwość obejrzeć urokliwą panoramę z widokiem na port. W tym miejscu każdego dnia o godzinie 12 oraz 16 jest oddawana salwa honorowa z 19-wiecznej armaty, w której uczestniczyliśmy. Odwiedziliśmy również Katedrę świętego Jana, gdzie mogliśmy podziwiać niesamowite obrazy.

W jedną z niedziel zorganizowaliśmy wycieczkę promem na wyspę Gozo, gdzie mogliśmy spacerować po przepięknej Cytadeli. Z Gozo popłynęliśmy szybką łódką motorową na Blue Lagoon. To przepiękne miejsce, z lazurową wodą, na każdym robiło ogromne wrażenie. Naszą najlepszą pieszą wycieczką była podróż z Safi do Blue Grotto. Wędrówka była bardzo przyjemna mogliśmy się zachwycać pięknym widokiem morza, wysp i jaskiń. Odwiedziliśmy również Rabat, gdzie byliśmy w Muzeum Wignacourta i Katakumbach św. Pawła oraz chodziliśmy uliczkami, które ku naszemu zdziwieniu były bardzo spokojne. Jedno z bardziej malowniczych miejsc na Malcie to z pewnością Popeye Village, gdzie mogliśmy wspólnie zjeść i popływać.

Późne wieczory spędzaliśmy w mieszkaniu na rozmowach oraz grach.

Czas spędzony na Malcie na pewno utkwi długo w naszej pamięci. Dzięki możliwości stażu mieliśmy okazję zobaczyć wiele wspaniałych miejsc oraz poznać kuchnię, zwyczaje oraz tradycje na Malcie. W miejscach stażu zdobyliśmy nowe doświadczenia oraz umiejętności zawodowe. Poznaliśmy wspaniałych ludzi, którzy byli bardzo serdeczni i życzliwi wobec nas.

Dla uczestników stażu była to z pewnością jedna z lepszych przygód w życiu.