Skip to content Skip to footer

Sprawozdanie ze stażu w Hiszpanii – VII/VIII 2021

Na przełomie lipca i sierpnia 2021 r. (26.07. – 25.08.2021) z koleżankami i kolegami z ZSP w Somoninie uczestniczyłam w miesięcznym stażu zagranicznym w Maladze w Hiszpanii, w ramach projektu Erasmus+ „Nowoczesny pracownik w Europie”. W stażu brali udział: Klaudia Piotrowska, Julia Skierka, Patrycja Cybula, Kacper Kordunowski, Jakub Ulenberg oraz Błażej Klein. Opiekunem naszej grupy był pan Robert Zieliński.

Do Malagi dotarliśmy samolotem z Gdańska z przesiadką w Amsterdamie. Na miejscu powitała nas pani Elena z organizacji pośredniczącej. Zakwaterowani zostaliśmy w czteropokojowym mieszkaniu z dwiema łazienkami, usytuowanym niedaleko miejsc staży.

Pierwsze dni naszego pobytu w Maladze przeznaczyliśmy na zapoznanie się z miastem i drogą do naszej nowej pracy.

Julia, Klaudia, Błażej i Jakub odbywali staż w restauracji Osteria, zaś Kacper i Patrycja w restauracji „Araboka”. Błażej i Jakub pracowali w kuchni, zaś pozostali na sali restauracyjnej, jako kelnerzy. Do obowiązków tych ostatnich należało, m.in. zbieranie oraz rozstawianie zastawy stołowej, polerowanie sztućców oraz przyrządzanie i podawanie napojów zimnych i gorących. Chłopcy w kuchni zajmowali się, m.in. obróbką brudną i czystą owoców i warzyw, obróbką wstępną mięsa, przygotowaniem dań oraz dbaniem o odpowiednią estetykę potraw. Do pracy chodziliśmy w grupach kilkuosobowych, na różne zmiany. Dzięki temu mogliśmy lepiej zintegrować się ze stałymi pracownikami restauracji.

Po pracy i w dni wolne mieliśmy okazję do poznawania dziedzictwa kulturowego Hiszpanii i Malagi oraz tradycji i zwyczajów lokalnych mieszkańców.

Razem z naszym opiekunem dużo zwiedzaliśmy i korzystaliśmy z dostępnych form rekreacji. Często chodziliśmy na plażę – Malaguetę, aby skorzystać z uroków słońca i ciepłej wody Morza Śródziemnego. Wybraliśmy się na rejs katamaranem, z którego podziwiać mogliśmy wybrzeża Malagi. Grywaliśmy też w piłkę na miejscowym boisku.

Nasze spotkanie z zabytkami Malagi rozpoczęliśmy od zwiedzania zamków Alcazaba i Gibralfaro, położonych na wzniesieniu górującym nad miastem. Rozciąga się z nich wspaniała panorama zatoki oraz Malagi. Odwiedziliśmy też ruin Teatru Rzymskiego oraz Katedrę, która jest bez wątpienia jednym z największych symboli Malagi. Świątynia z zewnątrz wydaje się nieco chaotyczna, zaś w środku zachwyca przede wszystkim drewniany chór, który jest prawdziwym dziełem sztuki.

Czas w Maladze umilały nam wizyty w licznych muzeach. Byliśmy, m.in. w Muzeum Picasso, którego ekspozycja zawiera 285 dzieł podarowanych przez członków rodziny tego wielkiego artysty, urodzonego w Maladze. Zwiedziliśmy Interaktywne Muzeum Muzyki, gdzie poznaliśmy wiele nieznanych nam dotychczas instrumentów. Największą jednak atrakcją tego miejsca była możliwość gry na nich. Odwiedziliśmy również do Muzeum Wina, gdzie poznaliśmy historię i sposób produkcji tego trunku. W Muzeum Pompidou podziwialiśmy zaś dzieła z sztuki nowoczesnej. Udaliśmy się też do Muzeum Malagi, gdzie prezentowano historię miasta oraz działa jego najwybitniejszych artystów.

Wyjazd i staż w ramach programu Erasmus+ nauczył nas większej samodzielności i radzenie sobie w trudnych sytuacjach. Mogliśmy poprawić umiejętność komunikacji w języku obcym, rozwinęliśmy kompetencje zawodowe, ale przede wszystkim pozwolił nam poznać inny kraj i jego kulturę. Chętnie wrócilibyśmy do Malagi.