Skip to content Skip to footer

Sprawozdanie ze stażu w Turcji – VII-VIII 2022

W dniach 06.07.2022r. – 03.08.2022r. uczniowie ZSP w Somoninie Jagoda Klinkosz (3Tc), Konrad Wierciński (2BSb) Martyna Formela oraz Gracjan Formela (3Td) realizowali staż w Turcji, organizowany w ramach projektu „Staże – kapitał na przyszłość” Erasmus+. Staż odbywał się w hotelu „Meryan”. Przez dwa pierwsze tygodnie opiekunem grupy była pani dyrektor Elżbieta Świętoń, a dwa kolejne pani Beata Kramp.

6 lipca 2022r. podróż rozpoczęła się od zbiórki na lotnisku w Gdańsku. O godzinie 18:45 wylot z Gdańska do miasta Antalya. Lot trwał około 3 godzin. Przez okna samolotu jedyne co widzieliśmy nocą to duże, piękne oświetlone miasta. Po dotarciu na miejsce i odebraniu walizek kierowaliśmy się w stronę wyjścia w poszukiwaniu naszego kierowcy. Co prawda nieco się spóźnił, lecz podróż minęła bardzo sympatycznie. Po dotarciu do hotelu była już noc. Kolejny dzień był przeznaczony na zaaklimatyzowanie oraz zapoznanie się z hotelem. Pierwszą noc spędziliśmy w hotelu „Meryan”, natomiast następne noce już w pokojach pracowniczych, oddalonych ok 15 min od hotelu. Otrzymaliśmy ciepłe przywitanie oraz zaproszenie na kolację, po czym mogliśmy iść do pokoi.

Pierwszego dnia poznaliśmy również pracowników, managerów oraz dyrektora hotelu. Są to sympatyczni ludzie, otwarci na nowych, młodych pracowników, a przede wszystkim bardzo pomocni. Działami, w których pracowaliśmy były bar, restauracja oraz kuchnia. Bar obsługiwał Gracjan, restaurację Jagoda oraz Martyna, kuchnię Konrad.

Obowiązkami Gracjana w barze było znoszenie naczyń z części basenu oraz części wypoczynkowej, serwowanie rożnego rodzaju alkoholi, przyjmowanie zamówień na napoje alkoholowe, ogólne prace porządkowe baru oraz przygotowania czystej zastawy stołowej (mycie, polerowanie, układanie na właściwe miejsce).
Zadaniami Martyny oraz Jagody było sprzątanie stolików oraz nakrywanie stołów, zbieranie brudnej zastawy stołowej, w trakcie obiadu zbieranie zamówienia na napoje zimne bądź alkoholowe, parzenie herbaty po turecku oraz kawy, sprzątanie sali po skończeniu śniadań oraz obiadu, uzupełnianie menaży oraz serwetników, przygotowywanie stanowiska do kawy, herbaty po turecku oraz dyspenserów do soków, składanie serwetek na sale restauracyjne według wzoru.
Zadaniem Konrada było przygotowywanie pancakes (ciasta oraz smażenie), burgerów, pizzy, frytek, omletów, tureckiej pity, jajek sadzonych, krojenie owoców na bufet, wałkowanie ciasta, wybijanie jajek na jajecznicę, przygotowanie bufetu oraz sprzątanie go podczas śniadań oraz obiadu, przygotowanie stanowiska do pracy.

Podczas pracy nasza czwórka była bardzo zaangażowana oraz ciekawa odkryć kolejnych, nowych doświadczeń związanych ze stanowiskiem pracy. Wysoka temperatura powodowała szybkie zmęczenie, ale mimo to dawaliśmy z siebie wszystko, by praca była wykonana została prawidłowo, sumiennie oraz w miarę możliwości szybko. Każdy z nas nauczył się pracować pod presją, z pozytywnym podejściem, punktualnością, odpowiedzialnością, cierpliwością oraz samodzielnością, a przede wszystkim otwartością podczas rozmów w obcym języku z pracownikami oraz gośćmi. Dodatkowym atutem była umiejętność pracy w grupie i funkcjonowania w sytuacjach stresujących. Przez cały pobyt ćwiczyliśmy nawiązywanie pozytywnych relacji z gośćmi. Uśmiech w czasie pracy to była podstawa, zawsze powodował miłą atmosferę pomiędzy pracownikiem a gościem i między samymi pracownikami. Każdy z nas docenił praktyki zagraniczne, ponieważ to było dla nas wielkie wyzwanie wyjechać do pracy za granicą i zdobyć cenne doświadczenie zawodowe.

W czasie wolnym z opiekunami poznawaliśmy kulturę i historię Turcji. Zwiedziliśmy grotę w Alanyi, zwaną Jaskinią Damlatas. Mieliśmy tam okazję wypić herbatę lub kawę na rzece. Tego dnia widzieliśmy piękne widoki – wysokie góry, piękne lasy oraz wielkie błękitne morze. Pojechaliśmy również na wycieczkę do Pamukkale. Jest to miejscowość położona w dolinie Cürüksu. Słynie z wapiennych osadów powstałych na zboczu góry Cökelez. Było to miejsce zdecydowanie warte zobaczenie – piękna błękitna woda i biel wokół niej. Odwiedziliśmy także Muzeum Archeologiczne w Hierapolis. Niedaleko był położony basen Kleopatry.

W czasie całego pobytu mieliśmy możliwość zakupu pamiątek, konsumowaliśmy najlepsze lody (które mogliśmy jeść codziennie), a wycieczka, mimo, iż wymagała spędzenia wielu godzin w autobusie, była bardzo fascynująca.

W dni wolne oraz popołudniami zwiedzaliśmy piękną Alanyę, w której znajdowało się wiele różnych bazarów, sklepów, restauracji, plaże i rożnego rodzaju inne atrakcje, np. lot balonem czy paralotnią. Z opiekunami wychodziliśmy na pobliskie bazary, korzystaliśmy z kąpieli w morzu oraz jedliśmy lody. Zbudowaliśmy z sobą bardzo dobre relacje.

Wspólny miesiąc minął bardzo szybko. Ostatniego dnia naszego pobytu w hotelu „Meryan” dostaliśmy super nagrodę – jeden dzień all inclusive na terenie hotelu. Była to forma podziękowania od kadry zarządzającej za naszą pracę. Mogliśmy korzystać z basenu, zobaczyliśmy piękne przedstawienie młodych ludzi, którzy tańczyli w grupie. Na długo zostanie to nam w pamięci.

Praktyki zagraniczne dają bogate doświadczenie w pracy z ludźmi innych kultur – zarówno współpracownikami, jak i klientami. Czas płynął bardzo szybko oraz przyjemnie. Wszyscy byli zadowoleni i chętnie wróciliby tam raz jeszcze.