Skip to content Skip to footer

Sprawozdanie ze stażu w Belgii – VII/VIII 2021

W dniach od 17.07.2021 r. do 15.0.2021 r. trzy uczennice z klasy TH i TŻ Technikum w Somoninie, Agata Konkol, Paulina Purłan i Katarzyna Roszkowska realizowały praktyki zagraniczne w Belgii w ramach projektu ERASMUS+ „Nowoczesny pracownik w Europie”. Szkolenie odbywało się w Hotelu De La Poste, w pięknej historycznej miejscowości Bouillon.

Tuż po przyjeździe zapoznałyśmy się z personelem hotelu – naszymi współpracownikami i zostałyśmy przeszkolone z zakresu obowiązków na poszczególnych stanowiskach pracy. Agata i Paulina zostały przydzielone do pracy w restauracji hotelowej oraz barze, natomiast Kasia do baru Boom, znajdującego się na najniższym piętrze hotelu.

W pierwszym tygodniu pracy ćwiczyłyśmy metodą prób i błędów – zapoznawałyśmy się z umiejscowieniem wszystkiego w restauracji i barze. Miejscowi pracownicy zawsze służyli pomocą, tłumaczyli nam wszystko, jeśli czegoś nie wiedziałyśmy. Naszym zadaniem było znoszenie brudnych naczyń po śniadaniu, nakrywanie czystej bielizny stołowej, czyszczenie sokowirówki, uzupełnianie bufetu śniadaniowego, wpisywanie gości ze śniadania na listę z numerami pokojów. W barze uzupełniałyśmy bufet z napojami, uczyłyśmy się składników i przyrządzania podstawowych drinków, wydawałyśmy zamówienia, robiłyśmy kawę, herbatę i inne ciepłe napoje. Czasami przygotowywałyśmy też proste zakąski.

W drugim tygodniu, zaczęłyśmy mieć większy kontakt z klientami. Zanosiłyśmy dania i zakąski na wieczorne kolacje, czasami zdarzało się, że musiałyśmy mówić nazwy dań po francusku. Ponadto doskonaliłyśmy swoje umiejętności w różnych metodach nakrywania czystej zastawy stołowej, w serwowaniu dań, kontakt z klientami oraz ćwiczyłyśmy język angielski i francuski. Kasia w barze poznawała coraz więcej technik barmańskich oraz obsługi gości.

W trzecim tygodniu robiłyśmy już wszystko bez żadnego stresu. Dokładnie znałyśmy każdy kąt hotelu i baru, wiedziałyśmy jak, z większą już pewnością obsługiwać klientów restauracji i baru. Dodatkowo wykonywałyśmy również typowe obowiązki zapewniające czystość w miejscu pracy, m.in. wynosiłyśmy śmieci, puste butelki, czasami odkurzałyśmy i myłyśmy podłogę na sali restauracyjnej, polerowałyśmy też szkło na barze. Zdarzyły się też takie dni, kiedy miałyśmy prace porządkowe, sprzątałyśmy tak zwane „biuro”. Jest to pomieszczenie, gdzie wszyscy pracownicy jedli posiłki. Naszym zadaniem było też nakrywanie sztućców oraz przygotowanie stołu dla pracowników, którzy przychodzili zjeść obiad i kolację.

W ostatnim tygodniu doskonaliłyśmy zdobyte umiejętności – bardzo dużo rozmawiałyśmy po angielsku, obsługiwałyśmy klientów i bez większego stresu wykonywałyśmy podstawowe obowiązki.

W wolnym czasie spacerowałyśmy po Bouillon wraz w Panią dyrektor Elżbietą Świętoń oraz Panią Wioletą Niewiadomską. Na samym początku wyjazdu, Pani dyrektor oprowadziła nas po mieście, pokazała nam najciekawsze miejsca. Często odwiedzałyśmy również lokalne lodziarnie, restauracje i bary. Oczywiście, udało nam się spróbować gofrów i belgijskich frytek. Co ciekawe, miałyśmy możliwość uczestniczyć w Święcie Niepodległości w Belgii i zobaczyć piękny pokaz fajerwerków. W jedną z niedziel udałyśmy się festyn rycerski, który odbywał się w okolicy. Tam zakupiłyśmy pamiątki i posłuchałyśmy regionalnej muzyki. Zwiedziłyśmy też zamek w Bouillon oraz zabytkowy kościół. Bardzo dużo dowiedziałyśmy się o tym historycznym miasteczku i poznałyśmy jego niepowtarzalny urok.

W Belgii w Bouillon spędziłyśmy niezapomniane i piękne chwile. Praktyka w ramach ERASMUS+ okazała się bardzo przyjemna i dała nam dużo możliwości. Rozwinęłyśmy swoje umiejętności w dziedzinie hotelarstwa i komunikacji w języku angielskim, do tego miałyśmy okazje nauczyć się kilku zwrotów i słówek francuskich. Ponadto nabyłyśmy umiejętności komunikowania się i pracy w zespole, co przyda nam się w późniejszej pracy hotelarza. Spędziłyśmy tam bardzo miły czas, zwłaszcza że kontakt w naszej grupie był bardzo dobry – świetnie dogadywaliśmy się między sobą i z opiekunami. Był to bardzo owocny i uczący wyjazd.