Skip to content Skip to footer

Sprawozdanie ze stażu na Malcie – IX/X 2021

Zagraniczne praktyki zawodowe odbywały się na Malcie od 01.09.2021 do 02.10.2021. Organizatorem staży, realizowanych w ramach programu Erasmus+ „Nowoczesny pracownik w Europie” był ZSP w Somoninie. Celem wyjazdu na Maltę było zdobycie nowych doświadczeń w kształconym zawodzie technika weterynarii oraz podwyższenie naszych umiejętności językowych. Opiekunkami naszej grupy były Pani Maria Konkel oraz Pani Honorata Hufnagel.

Podróż zaczęliśmy na Lotnisku im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, skąd bezpośrednio polecieliśmy na Maltę i późnym wieczorem dotarliśmy do naszych mieszkań. Następnego dnia odbyło się spotkanie z naszymi opiekunami z firmy Future Focus, którzy przedstawili nam nasze miejsca pracy i opowiedzieli o zasadach panujących na Malcie. Po spotkaniu udaliśmy się na mały spacer po stolicy Valletcie. Nasz widok przykuła Fontanna Trytona. Przechodziliśmy wąskimi, malowniczymi uliczkami, zaszliśmy także do Górnych Ogrodów, gdzie zachwycił nas widok na sąsiednie miasta i port.

Następnego dnia udaliśmy się do miejsc naszych staży. Paulina Gmyrek i Zuzanna Wojowska pracowały w schronisku Association for Abandoned Animals w Birżebbuga, Karolina Puzdrowska i Dawid Deyk swój staż odbywali w Sunshine Animal Sanctuary w Marsaskala, Viktoria Klinkosz i Filip Goluch pracowali w Tomasina Cat Sanctuary w miejscowości Luqa, Joanna Byczkowska i Oliwia Czaja odbywały swój staż w schronisku Carers for Stray and Abandoned Felines w Bormli.

Nasi pracodawcy przywitali nas bardzo serdecznie. W każdym z miejsc była bardzo miła atmosfera. Osoby, z którymi mieliśmy okazje pracować i spędzać nasz czas na Malcie były dla nas bardzo miłe i wyrozumiałe. W czasie stażu pracowaliśmy nad umiejętnościami językowymi, a także poznaliśmy sposoby bezpiecznego postępowania ze zwierzętami. Niektórzy z nas mieli możliwość udziału w zbiegach pielęgnacyjnych zwierząt: wyczesywanie sierści, kąpanie zwierząt, podcinanie pazurków, aplikowanie kropli przeciw pchłom i kleszczom. Poprawiliśmy swoją punktualność, nauczyliśmy się planować produktywnie nasz czas i dbać o higienę miejsca pracy. Poznaliśmy sposób karmienia zwierząt w schroniskach oraz podawania im przypisanych antybiotyków i suplementów. Mieliśmy szanse uczestniczyć w dniach otwartych w jednym z schronisk i obserwować proces adopcji zwierząt. Uczestniczyliśmy również w akcji wyłapywania zwierząt z miejsca, w którym nie miały odpowiednich warunków i chorowały.

W wolnym czasie oddaliśmy się zwiedzaniu i poznawaniu kultury Malty. Wybraliśmy się na wieczorny spacer po Valletcie, gdy stolica zaczyna tętnić życiem i uliczne restauracje umilają swoim gościom czas muzyką na żywo. Uliczki wtedy są oświetlone lampkami, co tworzy niezwykły klimat. Spróbowaliśmy maltańskiej potrawy, jaką jest spaghetti z mięsem królika. Jeden z dni poświęciliśmy na zwiedzenie bogato zdobionej katedry św. Jana oraz Muzeum Archeologii, jak i Galerię Sztuki Muża, gdzie podziwialiśmy niezwykłe rzeźby i obrazy. Pojechaliśmy także do Rabatu, gdzie zeszliśmy pod ziemię do Katakumb Świętego Pawła i zwiedziliśmy Domvs Romana. Byliśmy też w Narodowym Muzeum Natury w Mdinie. Mogliśmy tam zobaczyć szkielety wielu rodzajów zwierząt, między innymi strusia, owcy, krowy, kota, małpy, krokodyla, szczura. Trafiliśmy też na pokaz fajerwerków w Vallettcie. Kolejną z atrakcji był Fort Św. Anioła i Pałac Inkwizytora w Birgu, podziwialiśmy stamtąd widok na piękne błękitne wody śródziemnomorskie i poznaliśmy początki walk i obrony oraz dzieje Malty. Odwiedziliśmy także Narodowe Akwarium Malty.

Innym interesującym zabytkiem, który odwiedziliśmy była Cittadella na wyspie Gozo, gdzie dostaliśmy się promem. Zwiedziliśmy tam Gran Castello Historic Hause, w którym mieliśmy szanse zobaczyć, jak dawniej prowadzono dom – jakich przyrządów używano i jakie prace wykonywano. Kolejnym punktem było Gozo Museum of Archeology. Zobaczyliśmy tam dawną biżuterię, zmiany jakie człowiek poczynił, sposób w jaki wtedy były pochowane osoby oraz postęp w piśmie człowieka. Mieliśmy też okazję zobaczyć, jak żyli więźniowie, zwiedzając OldPrison, czyli więzieniu dla przestępców, gdzie siedzieli sami, zamknięci w czterech ścianach. Obejrzeliśmy także film w 360° o historii wyspy. Mieliśmy także szansę brać udział w święcie niepodległości wyspy w Valletcie oraz święcie św. Katarzyny, które odbywało się w naszej miejscowości Safi.

Nie brakowało nam też wyjazdów na plaże, gdzie wspólnie graliśmy w piłkę, pływaliśmy czy po prostu wypoczywaliśmy. Odwiedziliśmy takie plaże jak: plaża Mellieha, plaża Pretty Bay oraz przepiękną skalistą plażę Slug Bay, gdzie mieliśmy szanse podziwiać pływające ryby, kraby chodzące po skałach i pochowane w nich jeżowce. Jednego z naszych ostatnich dni na Malcie wybraliśmy się jeszcze do Blue Groto, gdzie przepłynęliśmy się łódkami wzdłuż skalistego klifu; wpłynęliśmy do kilku wodnych grot, gdzie dzięki czysto błękitnej wodzie, zaobserwowaliśmy koralowce na skałach.

Czas, jaki spędziliśmy na Malcie był dla nas cudowną przygodą, której nie zapomnimy. Poznaliśmy się lepiej, udoskonaliliśmy swoje umiejętności językowe, jak i zawodowe. Poznaliśmy inną niż nasza tradycję i kulturę, spróbowaliśmy nowych dań, zobaczyliśmy nowe piękne miejsca. Choć wszyscy różniliśmy się od siebie, potrafiliśmy się uzupełniać i wspierać, co przyczyniło się do powstania pięknych wspomnień, jakie z nami zostaną. Zdobyta przez nas wiedza, umiejętności oraz sytuacje, jakim musieliśmy stawić czoła, to doświadczenia, które na pewno przydadzą się nam w przyszłej pracy zawodowej.