W kwietniu i maju 2023 r. (23.04.2023–23.05.2023) uczniowie Powiatowego Zespołu Szkół w Somoninie mieli okazję wziąć udział w kolejnej edycji projektu Erasmus+. Uczestnikami miesięcznego wyjazdu na Maltę było siedmioro uczniów: Amelia Walkusz, Konrad Rodak, Wiktor Kitowski, Paulina Kiślak, Katarzyna Riegel, Julia Głodowska, Emilia Trzoska oraz opiekunowie: pani Sylwia Woelke i pani Anita Leszkowska.
W ramach tegorocznego stażu polecieliśmy z Gdańska na Maltę. Kiedy dotarliśmy do trzygwiazdkowego hotelu Dean Hamlet w Saint Julian, okazało się, że przybyliśmy zbyt wcześnie i nasze pokoje nie są jeszcze gotowe. Czas oczekiwania na dostępność pokoi wykorzystaliśmy na zaznajomienie się z okolicą. O godzinie 14.00 zostaliśmy zakwaterowani w dużych i komfortowych pokojach.
Pierwszy dzień naszego pobytu na Malcie przeznaczyliśmy na zakwaterowanie (w trzygwiazdkowym hotelu Dean Hamlet w Saint Julian) i poznanie okolicy. Drugiego dnia wyruszyliśmy do stolicy kraju – Valletty, aby spotkać się z pośrednikami organizacji Future Focus, którzy opowiedzieli nam o Malcie oraz zaprezentowali nam miejsca odbywania praktyk. Pozostały czas wykorzystaliśmy na zwiedzanie stolicy, zobaczyliśmy rynek, Fort St Elmo, Bramę Victoria Gate, oraz Baraka Garden.
Uczniowie zostali przydzieleni do różnych miejsc pracy. Konrad Rodak pracował w Hotelu Allegro, Wiktor Kitowski i Paulina Kiślak odbywali staż w stadninie RMJ Horse Rescue, Julia Głodowska i Amelia Walkusz pracowały w schronisku dla kotów Association of Careres for Stray and Abondoned Felines, Emilia Trzoska oraz Katarzyna Riegel zostały przydzielone do schroniska dla psów Association for Abandoned Animals.
Do obowiązków Konrada, odbywającego staż w recepcji w hotelu, należało m.in.: wprowadzanie danych gości do systemu hotelowego, meldowanie gości w obiekcie, udzielanie informacji turystycznej, weryfikacja stanu magazynowego, udzielanie informacji o obiekcie czy przygotowywanie kluczy dla gości.
Do obowiązków Julii i Amelii pracujących w Association of Careres for Stray and Abondoned Felines należało czyszczenie misek po karmie, podawanie przysmaków dla zwierząt, uzupełnianie misek z wodą, pomoc przy wykonywaniu badań lub zabiegów, dbanie o czystość w schronisku. Emilia i Kasia zajmowały się dbaniem o czystość w klatkach dla psów, pojeniem i karmieniem zwierząt oraz dbaniem o ich higienę; podawały pokarm oraz leki przepise przez lekarza weterynarii. Dbały również o komfort i kondycję zwierząt. Uczennice w obu schroniskach uczyły się również, w jaki sposób dobierać odpowiednie dawki leków.
Wiktor oraz Paulina zajmowali się, m.in.: pomocą przy badaniu USG, przygotowywaniem koni do transportu, czesaniem ich, sprzątaniem wybiegów i boksów dla koni, podawaniem pokarmu i wody.
Po pracy oraz w dni wolne mieliśmy okazję poznawać dziedzictwo kulturowe Malty oraz tradycje i zwyczaje lokalnych mieszkańców.
W pierwsze dni naszego pobytu wraz z panią Sylwią Woelke spacerowaliśmy promenadą ciągnącą się przez całe miasto Sliema. Odwiedziliśmy Vallettę – tam poznaliśmy historię miasta. Mieliśmy także okazję zobaczyć wyspę Gozo, gdzie skorzystaliśmy z oferty transportu, która pozwoliła nam objechać całą wyspę – w tym Blue Hole, czyli najbardziej znaną plażę na wyspie, skąd ujrzeliśmy piękną panoramę wybrzeża. W weekend mieliśmy okazję zobaczyć miasto Bugigbba, które jest jednym z najlepszych kurortów turystycznych w kraju. Pod koniec pobytu pani Woelke na Malcie pojechaliśmy na klify Dingli oraz zwiedziliśmy miasto Mdina – pierwotną stolicę Malty.
Przez ostatnie dwa tygodnie z panią Anitą Leszkowską odwiedziliśmy miasto Birżebubuga, gdzie udaliśmy się do jaskini, która jest zarazem muzeum naturalnym. Byliśmy również po raz drugi w Mdinie, gdzie mieliśmy okazję zwiedzić muzeum tortur, na które nie natknęliśmy się za pierwszym razem. Czas wolny zazwyczaj spędzaliśmy na plaży Świętego Gregora lub spacerowaliśmy po maltańskich uliczkach, gdzie mieliśmy możliwość skosztować różnych dań oraz zakupić pamiątki dla rodziny i przyjaciół.
Podsumowując, wyjazd na Maltę pozwolił nam zdobyć nowe doświadczenia zawodowe. Nauczyliśmy się samodzielności, otworzyliśmy się na nową kulturę, nawiązaliśmy nowe znajomości, przełamaliśmy barierę językową, a także poprawiliśmy umiejętność komunikacji w języku angielskim. Poznaliśmy inny kraj, jego kulturę oraz zwyczaje. Podnieśliśmy kompetencje społeczne i personalne.
Wyjazd na staż bardzo dobrze wpłynie na naszą przyszłą drogę zawodową, gdyż podniósł jakość naszych kwalifikacji. Wspólnie przeżyliśmy niezapomniane chwile i uważamy, że była to niesamowita przygoda, która wiele nas nauczyła.
Uczestnik stażu: Konrad Rodak