Skip to content Skip to footer

Dzień ERASMUSA 2024

W środę 04.12.2024r. obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Erasmusa. Święto to już na stałe wpisało się do kalendarza imprez naszej placówki i jest okazją do przypomnienia całej społeczności idei programu Erasmus+. Mówimy o założeniach programu oraz upowszechniamy rezultaty projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej, realizowanych przez PZS w Somoninie.

            Tegoroczna impreza obfitowała w mnóstwo atrakcji – występów, prezentacji, pokazów czy konkursów pokazujących talenty i umiejętności uczniów rozwijane i doskonalone dzięki mobilnościom międzynarodowym oraz realizacji Europejskiej Strategii Umiędzynarodowienia Szkoły na lata 2021-2027.

            Uroczystego otwarcia imprezy dokonała Dyrektor Beata Kramp, która podkreślając wartości obywatelskie i demokratyczne, propagowane przez UE, przedstawiła również nowy Samorząd Uczniowski, wybrany przez społeczność szkolną oraz wyniki wyborów do Młodzieżowej Rady Powiatu Kartuskiego. Po części oficjalnym wprowadzeniu, nastąpiły prezentacje.

            Jako pierwsze swoje umiejętności zawodowe zaprezentowały stylistki z klas I i II, które pod okiem pani Kingi Urbanowicz przygotowały pokaz mody pod hasłem „Glamour”. Na czerwonym dywanie królowały błyszczące sukienki, imprezowe kreacje, oryginalne kroje i niecodzienne wzory. Każda z dziewczyn, szukających inspiracji na imprezowy strój, mogła znaleźć coś dla siebie.

            Uczestnicy projektu “Erasmus+ Staże 2024” Współfinansowanego z Unii Europejskiej opowiedzieli o swoich doświadczeniach z miesięcznego stażu w Portugalii, jaki odbyli w kwietniu 2024r. Uczniowie technikum weterynarii – Antonina Plichta, Kacper Brylowski i Oliwia Wilczewska – pracowali w klinikach i przychodniach weterynaryjnych w Bradze, gdzie mieli okazję asystować przy zabiegach chirurgicznych, sprawować opiekę nad chorymi zwierzętami, podawać im leki czy wykonywać czynności higieniczne wokół nich. Dodatkową umiejętnością było asystowanie przy czynnościach groomerskich. Wszyscy z uznaniem wspominali opiekę mentorską portugalskich lekarzy weterynarii, którym podlegali – chęć dzielenia się wiedzą, cierpliwość i otwartość. Uczestnicy stażu opowiedzieli też o bogatym programie kulturowym, dzięki któremu poznać mogli życie codzienne, historię i najważniejsze atrakcje i zabytki Portugalii (wycieczki do Porto, Lizbony, Fatimy, Viana de Castelo, zwiedzanie Bragi) ale i przygraniczne miasteczka Hiszpanii. Niebagatelną rolę odegrały też kompetencje społeczno-personalne, rozwijane dzięki zagranicznej mobilności – umiejętności komunikacyjne, tolerancja, współpraca w grupie, umiejętność rozwiązywania problemów.

            Wspomniany projekt obejmował mobilności 15 uczniów z opiekunami (10 uczniów – Portugalia; 5 uczniów – Turcja) oraz 1 mobilność nauczyciela (Portugalia). I właśnie w ramach prezentacji umiejętności zdobytych w szkole i doskonalonych na stażach tegorocznych i z lat ubiegłych, program Dnia Erasmusa był tak różnorodny.

Hotelarze z klasy V, pod kierunkiem pani Joanny Skrzypkowskiej, przygotowali scenkę pt. „Obsługa problematycznego gościa w recepcji hotelowej”, która pokazywała, że dobry hotelarz musi wykazywać się nie tylko profesjonalną wiedzą, ale i mieć w wysokim stopniu rozwinięte umiejętności miękkie – cierpliwość, wyrozumiałość, kultura osobista, chęć niesienia pomocy, życzliwość, tolerancja, zdolności negocjacyjne, elastyczność, szybkie podejmowanie decyzji w różnych sytuacjach, działanie pod presją czasu. Weronika Plichta, która grała recepcjonistkę, okazała się rewelacyjna w swojej roli, a dodać trzeba, że goście (Konrad Rodak, Bartosz Hinca, Anton Dubinskiy, Oleksandr Kalenyk) nie byli spolegliwymi klientami i nie ułatwiali jej zadania.

Pani Agnieszka Bielawa (uczestniczka stażu nauczycielskiego) z uczennicami z klasy III przygotowała kawiarenkę ze słodkim poczęstunkiem oraz informacje na temat kawy i jej historii. Ponadto Teresa Miłosz, Nikola Magulska, Bartosz Hinca i Maciej Patoka, pod okiem pani Agnieszki Grzegorzewskiej, przygotowali i zaprezentowali pokaz umiejętności kelnerskich – serwis synchroniczny.

            Uczniowie klas technikum żywienia i usług gastronomicznych, pod kierunkiem piątoklasistów – Krystiana Okaza, Mateusza Dąbrowskiego i Macieja Bednarka oraz pani Magdaleny Stempnik – przygotowali dla całej szkoły poczęstunek w formie potraw i przekąsek charakterystycznych dla kuchni krajów partnerskich – Portugalii, Hiszpanii, Turcji, Belgii. Każdy mógł spróbować czegoś pysznego.

            Hasłem tegorocznej edycji międzynarodowych Dni Erasmusa był “sport”. Dlatego i w naszych obchodach nie mogło zabraknąć też tego akcentu. Uczniowie różnych klas zaprezentowali próbkę swoich umiejętności – były rzuty do kosza, pokaz gimnastyczny oraz podnoszenie ciężarów. Na więcej atrakcji sportowych liczymy wiosną, w czasie zapowiedzianego Dnia Sportu.

            Program Erasmus promuje też wielojęzyczność. W ramach tego działania, od lat organizujemy w szkole “Dzień Języków Europejskich” – tym razem był on połączony z Dniem Erasmusa. Pani Ola Konopka, we współpracy z nauczycielami języków obcych, przygotowała i przeprowadziła szkolny konkurs wiedzy o językach, który w humorystyczny sposób przybliżył wszystkim ciekawostki językowe. Zabawną, chociaż zaciekłą rywalizację reprezentacji klas wygrała V Ta, którą bezkonkurencyjnie do zwycięstwa poprowadził Konrad Rodak, za co otrzymał ogromne brawa. Konkurs był przede wszystkim zabawą, jednak wiedza okazała się, jak zawsze, istotna. Gratulujemy!

            Punktem programu Dnia Erasmusa, który wzbudził najwięcej emocji był konkurs piosenki obcojęzycznej, do którego poszczególne klasy przygotowały się od kilku tygodni. Każda klasa zaśpiewać miała, wybrany przez siebie przebój w języku obcym. W tej części było również naprawdę wielojęzycznie – zabrzmiały utwory po włosku, hiszpańsku, niemiecku czy angielsku. Tu konkurencja była bardzo wyrównana, ostatecznie jednak zwyciężyła klasa III Ta, dla której pani Dyrektor ufundowała kosz słodyczy.

            Tegoroczny Dzień Erasmusa w PZS w Somoninie obfitował w mnóstwo różnorodnych atrakcji, dzięki którym młodzież i nauczyciele jeszcze lepiej poznali założenia programów finansowanych UE, podzielić się talentami i doświadczeniami oraz dobrze się bawiąc integrować się w szkolnej społeczności a jednocześnie otwierać na działania międzynarodowe.