Od 1 do 5 maja 2017 roku uczniowie 7 szkół partnerskich z: Rumunii, Chorwacji, Grecji, Hiszpanii, Włoch, Polski i Turcji spotkali się podczas 2 międzynarodowej wymiany młodzieży w Rumunii. Wizyta była wynikiem realizacji projektu finansowanego z funduszy europejskich w ramach program Erasmus+, pt.: “Cross-Curricular Approaches to Mathematics and Sciences in Formal and Informal Contexts”.
Tematem projektu jest międzyprzedmiotowe podejście do nauczania przedmiotów ścisłych w szkołach. Prace projektowe skupiają się na uatrakcyjnieniu nauczania matematyki, fizyki, chemii, biologii w połączeniu z innymi przedmiotami np. językiem angielskim.
W trakcie tych kilku dni pobytu w szkole goszczącej młodzież i nauczyciele mieli możliwość pracy w grupach międzynarodowych, co przyniosło w efekcie wytworzenie wielu przydatnych dokumentów m.in. swoich podań do pracy w języku angielskim oraz listu motywacyjnego. Tworzyli swoje własne portfolio. Podwyższali również swoje umiejętności w zakresie technologii komputerowej, rozwijali swoje umiejętności aktorskie tworząc scenki na konkretne tematy i prezentując je na forum. Mieli na to swoje pomysły i fantastycznie się przy tym bawili. Prace odbywały się w 5 grupach, a w każdej grupie po 1 uczniu z każdego kraju, więc pomimo natłoku zadań młodzież cieszyła się z czasu, który razem spędzali, ponieważ mieli również możliwość dobrze się poznać.
Prace w szkole trwały cały dzień, ale popołudniami mieliśmy okazję pozwiedzać Krajową i spędzić wspólnie czas. Partner goszczący zaplanował również specjalne zajęcia popularyzujące działania miedzyprzedmiotowe. Zajęcia te odbyły się w Parku Nicolae Romanescu. Zdaniem niektórych, to właśnie ten park jest najpiękniejszym w Europie. Tu można spodziewać się kontaktu z żywą przyrodą w postaci np. wiewiórek i łabędzi. Wspaniale wytyczonymi i zadbanymi alejkami spaceruje wiele osób i nawet zimą atmosfera zdaje się być magiczna – jakby świat się zatrzymał. Wrażenie to potęgują niesamowite detale architektoniczne tj. mosty i kładki. W takim otoczeniu uczniowie i nauczycieli realizowali zadania z zakresu przedmiotów ścisłych. Było to idealne połączenie nauki, zabawy, kontaktu z naturą oraz odkrywania nauki w życiu codziennym.
Oprócz pracy i zajęć, szkoła partnerska zaplanowała również dodatkowy dzień na zwiedzanie. Cała grupa spędziła wspaniale czas w rejonie Transylwania gdzie zwiedziliśmy m.in. Zamek Draculi, Pałac Peles.
Zarówno młodzież jak i ich opiekunowie byli bardzo zainteresowani spotkaniem, zajęciami i krajem goszczącym. Dla większości był to pierwszy kontakt z tym krajem. Jednak wszyscy zgodnie twierdzą, że zapamiętają tę wizytę bardzo długo. Można zatem stwierdzić, że ten tydzień spełnił swoje zadanie, nie tylko jako efektywnie wykorzystany czas na prace projektowe, ale również w kontekście kulturowym.