„Poznaj Polskę” 2022 – Muzeum Stutthof, Muzeum Kaszubskie

Dodano: 12-05-2022

12.05.2022r. uczniowie klas II Ta (24) i II Tb (26) Technikum w Somoninie uczestniczyli w wycieczce edukacyjnej do Muzeum Stutthof w Sztutowie i Muzeum Kaszubskiego im. Franciszka Tredera w Kartuzach. Opiekunami grupy były panie Agnieszka Sędkowska, Monika Ostrowska i Maria Konkel. Wyjazd dofinansowany został z budżetu państwa, w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Poznaj Polskę”.

            Pierwszym punktem programu była wizyta w Muzeum Kaszubskim. Grupy, oprowadzone przez przewodników, poznawały dziedzictwo kulturowe i historię regionu. Oglądając eksponaty, zgromadzone w poszczególnych salach wystawienniczych oraz słuchając zabawnych opowieści przewodnika, uczniowie mogli bezpośrednio zetknąć się z bogata kulturą materialną, literaturą, językiem i tradycjami Kaszub. Ekspozycje budynku głównego obejmowały tematykę rolnictwa i rybołówstwa, gospodarstwa domowego, rękodzieła artystycznego i użytkowego oraz obyczajowości. Szczególne zainteresowanie młodzieży wzbudziła „izba kaszubska” i ciekawostki, dotyczące życia codziennego w dawnych wiekach. Było też wspólne śpiewanie „kaszubskich nut” oraz tradycyjna kaszubska tabaka.

W drugim budynku przemiła pani przewodnik opowiedziała zebranym, m.in. o eksponatach znajdujących się w „Kuźni Bazylego”. Obejrzeć też można było czasową wystawę lokalnej artystki Teresy Pytki pt. “Ceramiczny Sezam”.

            Po miłych doznaniach duchowych i artystycznych grupa udała się w dalszą drogę – do Sztutowa, by zetknąć się z tragiczną historią. Zwiedzanie Muzeum Stutthof w Sztutowie – niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady (1939-1945) rozpoczęło się projekcją reportażu filmowego w sali kinowej, znajdującej się w dawnym Budynku Komendantury obozu. Następnie uczniowie, podzieleni na dwie grupy, rozpoczęli zwiedzanie z przewodnikami. Zobaczyli, m.in. teren Starego obozu, tematyczne wystawy znajdujące się w zachowanych barakach, komorę gazową czy krematorium. Niezwykle poruszające fakty i wydarzenia, przywoływane w narracji przewodników, poparte namacanymi dowodami tragedii II wojny światowej i obozów koncentracyjnych, były dla uczniów najlepszą lekcją historii, wrażliwości i człowieczeństwa. Stąpanie po miejscach, w którym życie straciło dziesiątki tysięcy ludzi, wprowadziło młodzież w nastrój zadumy i refleksji – szczególnie wobec aktualnej sytuacji wojny na Ukrainie.

Wycieczka była doskonałą okazją uatrakcyjnienia procesu edukacyjnego – praktycznego odkrywania śladów historii, poznawania tradycji i kultury własnego narodu.