Nauczyciele w Holandii

Dodano: 28-03-2017

W marcu 2017r. 6 nauczycieli naszej szkoły uczestniczyło szkoleniu typu job-shadowing w Holandii, w ramach – Projektu „Twórczy nauczyciel w europejskiej szkole”, realizowanego przez ZSP w Somoninie, w ramach PO WER – konkurs programu Erasmus+ 2016. Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej

Uczestnicy wizyty:

Elżbieta Świętoń – dyrektor szkoły, koordynator projektu, przedmioty zawodowe

Anna Krokocka – geografia, język angielski

Aleksandra Grzędzicka – język niemiecki

Alicja Drzewiecka – przedmioty zawodowe

Karina Socha – przedmioty zawodowe

Tomasz Pytka – wychowanie fizyczne

Termin realizacji: 13 – 17 marca 2017r. (szkolenie 14 – 16 marca 2017r.)

Sprawozdanie z wyjazdu do Holandii

Na lotnisku w Groningen wylądowaliśmy wczesnym rankiem 13.03.2017r. Ponieważ  w miejscu zakwaterowania mieliśmy być dopiero późnym popołudniem, postanowiliśmy zatrzymać się tu na kilka godzin. Miasto i jego zabytki zrobiły na nas duże wrażenie. Tutaj także zetknęliśmy się po raz pierwszy z wszechobecnymi rowerzystami, którzy towarzyszyli nam przez cały pobyt w Holandii (mają oni wszędzie pierwszeństwo nawet przed pieszymi).  Późnym popołudniem, wynajętym samochodem wyjechaliśmy z Groningen do Sneek, gdzie mieliśmy mieszkać w hotelu. Aby poznać lepiej kraj, postanowiliśmy jechać lokalnymi drogami przez małe miejscowości Fryzji, a nie autostradą. W jednej z wiosek zatrzymaliśmy się przy starym wiatraku, jakich w Holandii znajduje się niezliczona ilość. Po przyjeździe na miejsce, zakwaterowaniu się w pokojach i rozpakowaniu, udaliśmy się na wieczorny spacer. Sneek to  nieduże miasto słynące głównie z odbywających się tu imprez związanymi ze sportami wodnymi, gdyż jest ono położone pośród jezior i rzek. Charakterystycznym punktem jest tu renesansowa Brama Wodna, na której również byliśmy.

Szkolenie job-shadowing rozpoczęliśmy 14.03.2017r. od wizyty w goszczącej nas szkole – ROC Friese Poort w Sneek. Jest to nowoczesna placówka oświatowa istniejąca od  8 lat, kształcąca około 14 tysięcy uczniów w różnych zawodach. Nowoczesny, okazały budynek główny niektórym przypomina terminal lotniczy. Koordynatorem wizyty z ramienia organizacji przyjmującej był Jan van der Weijde, który przyjął nas tego dnia rano wraz ze swoim współpracownikiem. Na tym spotkaniu przedstawiono nam szczegółowy program, dotyczący meritum naszego pobytu; rozmawialiśmy na temat naszych oczekiwań wobec szkolenia oraz wizyty. Oprowadzono nas po budynku głównym szkoły – poznaliśmy jej organizację i pracowników. Następnie przejechaliśmy do sąsiedniej placówki, którą również zwiedziliśmy. Tam także wysłuchaliśmy także prelekcji, na temat holenderskiego systemu edukacji.

Trzeci i czwarty dzień pobytu (15. i 16. 03.) był poświęcony  realizacji indywidualnych programów mobilności poszczególnych uczestników projektu. Dlatego w środę  nauczyciele poszczególnych  przedmiotów towarzyszyli w dniu pracy swoich zawodowych odpowiedników (gastronomia, hotelarstwo, wychowanie fizyczne, języki obce). Uczestniczyli w lekcjach i zajęciach z uczniami, obserwowali stosowane metody nauczania i formy pracy, przygotowanie do zajęć oraz prowadzenie szkolnej dokumentacji. Niespodzianką, przygotowana przez koordynatora na zakończenie drugiego dnia szkolenia była kolacja przygotowana i podana przez uczniów szkoły.

W czwartek ( 16.03.) poza realizacją indywidualnych programów mobilności, uczestnicy wyjazdu spotkali się z dyrektorem szkoły, dzięki któremu zgłębili wiedzę na temat funkcjonowania placówki w zakresie organizacji kształcenia zawodowego (szczególnie w zakresie hotelarstwa i gastronomii), współpracy z biznesem i instytucjami pozaszkolnymi, realizacji projektów UE oraz organizacji kształcenia ogólnego. Na zakończenie oficjalnej części odbył się uroczysty lunch z udziałem Jana van der Wejde, który wręczył uczestnikom projektu Certyfikaty i Europasy. Późnym popołudniem, w ramach przygotowania kulturowego udaliśmy się jeszcze tego dnia do Amsterdamu. Zwiedziliśmy tu Muzeum van Gogha oraz przeszliśmy się po mieście. Około godziny 23  wróciliśmy do hotelu w Sneek i rozpoczęliśmy przygotowania do powrotu . Do Polski wróciliśmy wczesnym rankiem 17.03.2017r.

Dzięki udziałowi w projekcie, uczestnicy poznali nowe metody nauczania, szczególnie z wykorzystaniem TIK, która jest podstawą kształcenia w ROC Friese Poort; zapoznali się z systemem edukacji w Holandii; zawarli nowe znajomości, które zapewne zaprocentują w realizacji kolejnych projektów oraz rozwoju zawodowym i osobistym nauczycieli. Bardzo ważnym aspektem projektu była tez komunikacja w języku angielskim – dzięki pobytowi w innym kraju, mogliśmy doskonalić tę umiejętność. Wizytę w Holandii uznać można za bardzo efektywna i udaną.

Uczestnicy Projektu